Koszulki z nadrukiem to jeden z najchętniej wybieranych gadżetów reklamowych. Z jednej strony jest podarunkiem dość tanim, z drugiej niezwykle przydatnym i praktycznym. Nawet jeśli zdobi ją logo firmy, istnieje duża szansa, że obdarowane osoby będą ją zakładać, reklamując przedsiębiorstwo.
Pracodawcy często stawiają również na znakowane T-shirty w ramach przygotowywania odzieży roboczej dla podwładnych. Nadruki na koszulkach to więc standard na polskich ulicach. Wybór odpowiedniego T-shirtu wcale nie należy jednak do najłatwiejszych. Dużą uwagę często zwraca się szczególnie na ich gramaturę.
Co jednak w istocie oznacza ten parametr? Jaki jest wpływ gramatury na jakość koszulki, a także możliwości znakowania?
Gramatura koszulki jest wartością często podawaną przez producentów. Z tego powodu automatycznie wydaje się jednym z najważniejszych parametrów i zwracamy na nią szczególną uwagę. Jej wartość jest wyrażana w gramach na metr kwadratowy. Określa wagę metra kwadratowego tkaniny, z którego koszulka została wykonana. Tę wartość przywołuje się często również w przypadku papieru oraz innych wyrobów sprzedawanych w arkuszach.
Gramaturę najprościej określić w przypadku jednolitych, czystych tkanin bez żadnych dodatków. A to wcale nie jest regułą. Nawet koszulki z wysokiej jakości bawełny często są bowiem wzbogacane domieszką elastanu czy poliestru, które poprawiają właściwości użytkowe T-shirtu.
Na masę koszulki wpływać może również jej… kolor. Cięższe są te ciemniejsze. Dlaczego tak się dzieje? Do ich produkcji trzeba użyć więcej pigmentu. Tych różnic nie odczuwamy oczywiście na co dzień, ale pod kątem wyliczania gramatury materiału mają już znaczenie.
Generalnie można jednak przyjąć, że koszulki o większej gramaturze są po prostu wykonane z grubszego materiału.
Na to, jaka gramatura koszulki będzie najlepsza w konkretnym przypadku, wpływ ma także rodzaj materiału. O ile w przypadku bawełny wybór jest dość szeroki, o tyle koszulki wykonane z syntetycznych materiałów zwykle cechują się niewielką gramaturą.
Nie znaczy to, że wszystkie poliestrowe T-shirty nadają się tylko do wyrzucenia. Takie koszulki o niskiej gramaturze świetnie sprawdzają się w czasie intensywnego wysiłku, bo m.in. dzięki niskiej gramaturze szybko wysychają.
Gramatura koszulek bawełnianych waha się zwykle między 160 a 220 gramów na metr kwadratowy. Szukając przewiewnych i lekkich koszulek wysokiej jakości zazwyczaj najlepiej w pierwszej kolejności skierować wzrok na T-shirty o gramaturze 180 g/m2. Świetnie sprawdzają się na co dzień.
Przy gramaturze 220 g/m2 mamy już do czynienia z grubszą koszulką, co będzie odczuwalne w najbardziej upalne dni. Z kolei bawełniane koszulki o gramaturze 160 g/m2 i mniejszej bardzo często są rozwiązaniami najtańszymi, o niskiej jakości, choć oczywiście nie jest to reguła.
Gramatura koszulki wpływa na to, czy koszulkę nosi się wygodnie, ale na tym nie koniec. Ta wartość jest bowiem również powiązana z możliwościami znakowania, na których mocno zależy przecież wszystkim zamawiającym koszulki reklamowe, ale i robocze.
Problemy może stwarzać znakowanie najcieńszych koszulek, o gramaturze poniżej 160 g/m2. Wówczas może bowiem dojść do uszkodzenia materiału. Prawdziwi specjaliści od nadruków znajdą i na to sposób, ale nie da się ukryć, że do znakowania lepiej nadają się koszulki o nieco wyższej gramaturze.
Przyjmuje się, że nadruki najlepiej wyglądają na T-shirtach o gramaturze powyżej 160 g/m2. Na grubszym materiale szczególnie dobrze będzie wyglądać haft komputerowy, który jest jedną z bardziej eleganckich technik znakowania odzieży. Pod nadruki warto też wybierać koszulki z materiału o nieco gęstszym splocie.
Splot pojawia się tutaj nieprzypadkowo. Oprócz gramatury koszulek na ich jakość wpływ ma bowiem również kilka innych elementów. Co więcej, gramatura wcale nie jest pod tym względem czynnikiem decydującym.
Wspominaliśmy już o rodzaju materiału. O ile w specyficznych warunkach poliester może być dobrym wyborem, na co dzień z pewnością większy komfort odczuwa się w koszulkach z naturalnych materiałów. Oprócz bawełny popularna jest na przykład odzież z własnym nadrukiem z wełny - zwłaszcza merino - czy pozyskiwanej sztucznie z naturalnych materiałów wiskozy.
Wróćmy też do wspomnianego już splotu tkaniny. Pod tym określeniem kryje się ułożenie nici. Jeśli są usytuowane gęsto, materiał jest bardziej sztywny, a zarazem odporny - na przykład na otarcia. Z kolei tkaniny o rzadszym splocie są przyjemniejsze w dotyku, ale i nieco mniej wytrzymałe.
Oprócz jakości materiału, z którego wykonano koszulki, liczy się jeszcze staranność ich wykonania. Dobra tkanina musi być jeszcze w odpowiedni sposób pozszywana. Bardziej wytrzymałe są koszulki, które posiadają więcej przeszyć. Dla dobrego układania się koszulki na ciele szczególnie istotne są boczne przeszycia przy kołnierzu. Szwy oczywiście nie mogą być przesadzone - najlepiej, by były jak najbardziej płaskie, inaczej mogą sprawiać dyskomfort.
Jak już opisywaliśmy, kłopoty może sprawiać znakowanie najlżejszych koszulek o niewielkiej gramaturze. Generalnie jednak T-shirty są dość wdzięcznym materiałem do nadruku. Najpopularniejszą metodą, która pomoże umieścić na nich logo firmy, napis reklamowy lub grafikę, jest sitodruk. To metoda bardzo uniwersalna, a jednocześnie niezwykle trwała. Przy okazji oferuje nadruki o dużym nasyceniu barw. A cena wykonania jednego egzemplarza maleje wraz ze wzrostem zamówienia.
Do wykonywania najbardziej skomplikowanych nadruków idealnie nadaje się z kolei termotransfer cyfrowy. To metoda popularna zwłaszcza w przypadku T-shirtów rozprowadzanych w popularnych sieciówkach, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać ją przy nadrukach reklamowych.
Nadzwyczaj trwałą metodą znakowania jest też sublimacja. To jednak technika dedykowana jedynie koszulkom poliestrowym, i to najlepiej białym lub bardzo jasnym. Eleganckie zdobienia zapewnia też wspomniany już wcześniej haft komputerowy. W tym przypadku trzeba jednak uważać na skomplikowane grafiki - ta technika nie pozwala na pełne odwzorowanie najmniejszych elementów.